Social media uitbesteden?

Gepubliceerd op 6 augustus 2020 om 11:14

 

Go social or go home

Tegenwoordig is het belangrijk voor een bedrijf om actief te zijn op alle social media kanalen. Waarom? Simpelweg omdat iedereen hier op actief is. Dus ook de toekomstige consument. Hoe actiever op social media, hoe meer consumenten er te bereiken zijn. Maar hier kruipt natuurlijk veel tijd in. Tijd die de meeste bedrijven niet hebben. Dan klinkt het natuurlijk interessant om een Virtual Assistant in te schakelen die het social media werk voor je doet. Toch nog een aantal vragen omtrent social media uitbesteden? Wij beantwoorden de belangrijkste vragen hieronder voor jou!

 

Social media voor bedrijven?

Het is een lange tijd zo geweest dat social media alleen gebruikt werd door individuen. Het werd een tijdverdrijf voor vele mensen. Sommige bedrijven denken er nog steeds zo over, maar de tijden zijn veranderd. Stel nu eens dat een consument jouw producten of diensten ziet verschijnen tijdens zijn of haar social media moment. De kans dat die persoon een consument wordt na één bericht op een social media kanaal, is klein. Maar ze zullen je merknaam zien verschijnen.

Als je met verschillende berichten op verschillende kanalen jouw boodschap kan overbrengen aan de consument, wordt de kans groter dat ze je merk gaan herkennen en daarna ook kopen. Social media kan je vergelijken met een billboard op straat. Heel veel mensen gaan het zien en sommige gaan het bericht lezen. Vele zullen jouw billboard (of social media post) op den duur herkennen. Als ze later in de winkel staan, zullen ze sneller aan jouw product gaan denken. Social media zorgt ervoor dat mensen jouw product of dienst leren kennen, dat ze het product gaan herkennen of gaan aankopen. Klinkt toch nuttig om dus actief te zijn op deze kanalen, niet?

Niet alleen voor toekomstige consumenten is social media handig, maar ook om de band met de bestaande klant te behouden. Sociale netwerken kan je inzetten om de klantenbinding te verbeteren. Als je bestaande klanten vragen hebben, kunnen ze je gewoon makkelijk en snel contacteren op social media. Wil jij graag jouw huidige consumenten in de bloemetjes zetten? Laat ze dit weten op social media door middel van een online actie, kortingen of andere interessante online aanbiedingen.

Social media is voor iedereen inzetbaar. Maak een account dat volledig past bij jouw onderneming en je bent vertrokken in de digitale wereld!

Social media uitbesteden?

Dit klinkt natuurlijk allemaal heel makkelijk om te doen. Er komt echter meer bij kijken dan enkel een account hebben op de verschillende kanalen. De online wereld verandert steeds en daarom is het net belangrijk om hier constant zichtbaar op te zijn. Social media kan je niet vergelijken met een reclamecampagne. Een campagne loopt voor een bepaalde tijd en daarna is dat afgelopen. Social media daarentegen is er de hele tijd. Het is niet iets dat je maar een maandje doet en vervolgens weken kunt laten liggen.

Dat is nu net het moeilijke aan social media. Een bedrijf heeft niet de tijd om constant aandacht te besteden aan alle kanalen of om elke keer creatief uit de hoek te komen online. Social media stopt niet als de kantooruren afgelopen zijn.

Niet getreurd, de redding is nabij. Het is mogelijk om een Virtual Assistant in te schakelen. Deze mensen kennen alle social media kanalen vanbinnen en vanbuiten en zullen ervoor zorgen dat jouw bedrijf altijd actief is op de sociale media. Ze gaan dit natuurlijk niet gewoon doen. Ze gaan zorgvuldig te werk:

 

  • Ze leren eerst jouw bedrijf kennen: Welke tone of voice heeft jouw bedrijf? Wat zijn jouw huiskleuren?
  • Ze gaan een social media strategie opstellen: Op welke kanalen gaat jouw bedrijf actief zijn? Hoe word jouw bedrijf online gepositioneerd? Welke boodschappen moeten er gepubliceerd worden en op welke manier gaat dit gebeuren? Dit wordt allemaal op voorhand bepaald.
  • Een social media kalender opstellen: er wordt een overzicht gegenereerd met alle hoofditems, alle posts voor alle kanalen met het juiste tijdstip erbij. Zo krijg je gemakkelijk een overzicht van jouw online profiel.
  • Ze geven jou natuurlijk ook tijdig updates en maandelijks zal er ook een uitgebreid rapport geleverd worden. Uitbesteden wil niet zeggen dat je niets meer weet van jouw online gebeuren. Het is samen met de experts zoeken naar een goed evenwicht tussen jouw bedrijfseigenschappen en de noodzakelijke aspecten voor social media.

Hele traject uitbesteden?

Als een social media bureau jouw social media kanalen overneemt, beheren zij wat er gepubliceerd wordt in de wijde wereld. Veel bedrijven zijn dus bang dat de merknaam een andere stijl krijgt, dat er niet correct gecommuniceerd wordt, dat er dingen online komen die niet horen bij het bedrijf,… Hoe angstaanjagend dit ook allemaal klinkt, dit gebeurt zelden. De Virtual Assistant en de social media bureaus weten wat ze doen. Ze zullen niets doen waar jij niet akkoord mee bent.

Uit een marktonderzoek is gebleken dat als social media uit besteed wordt, dat het bedrijf online succesvoller is. Het bureau kent veel van social media en ze weten ook wat de (toekomstige) consument nodig heeft of wil zien. Het is dus zeker aan te raden om het volledige traject van jouw social media kanalen uit te besteden aan externen. Ze zijn specialisten en ze weten dus wat er moet gebeuren.

Tijdsbesparend?

Als je jouw social media kanalen uitbesteed aan externen, ga je meer tijd overhebben voor andere dingen. Hoe meer je uitbesteed, hoe meer tijd je hebt om andere dingen te doen. Je kan je terug richten op de core business van jouw onderneming zonder je zorgen te maken over je online imago. Klinkt als muziek in de oren, toch?

Een social media strategie opstellen behoort dan niet meer tot jouw taken, ook de creatieve posts verzinnen is niet meer voor jou. Laat dat over aan de experts! Dit wordt allemaal in orde gebracht door de online specialisten.

Kosten voor het uitbesteden?

De kosten voor het uitbesteden van je sociale media kanalen is voor elke onderneming anders. Elk bedrijf heeft andere noden en elke situatie is anders. Elk bedrijf levert andere producten of diensten en het is belangrijk dat hier rekening mee gehouden wordt. De prijzen variëren van €100 tot €900, afhankelijk van wat jij verwacht van de social media specialisten. Uiteraard wordt er op voorhand een duidelijk kostenplaatje opgesteld zodat je exact weet wat je moet betalen voor de uitbesteding, zonder extra kosten achteraf.

Het is ook mogelijk om je budget elke maand aan te passen. Denk je dat je sociale media kanalen de volgende maand een extra boost nodig heeft? Verhoog het budget voor één maand en kijk wat er gebeurd. Dit is volledig jouw keuze. Ook het omgekeerde is waar. De berichtgeving kan ook naar beneden gehaald worden, indien dit nodig is. Zo heb je geen vaste kosten en kan er maandelijks gekeken worden wat jouw sociale media kanalen nodig hebben.

Voordelen van het uitbesteden?

Het uitbesteden zal misschien wel wat geld kosten, maar je krijgt er zoveel voordelen voor terug. Dat het tijdsbesparend is, heb je hierboven al kunnen lezen. Het uitbesteden zorgt er dus voor dat jij al één zorg minder hebt binnen je bedrijf, want je weet nu zeker dat jij online heel goed vertegenwoordigt bent. Bovendien hoef jij ook geen extra mankracht in te zetten voor dit onderdeel in de organisatie. Hierdoor kunnen de mensen in je bedrijf zich focussen op hun eigen dagelijkse werkzaamheden.

Het grootste voordeel? Je bedrijf zal er professioneler uitzien online! Specialisten gaan aan de slag. Zij hoeven niet eerst uit te zoeken wat er gaat werken online. Zij WETEN al wat de ideale lengte is voor een tweet, welke afbeeldingen de consument gaat aanspreken, welke woorden ze het beste gebruiken. Zij weten wat jouw bedrijf online nodig heeft.

Resultaat van uitbesteden

In een onderneming draait het natuurlijk nog altijd rond resultaten. Het is wel zo dat social media niet goed meetbaar is. Je kan natuurlijk zien hoeveel likes of volgers een post of een account heeft, maar je kan nooit weten hoeveel mensen nu effectief iets gekocht hebben doordat ze jouw producten op social media gezien hebben. Staar je niet blind op cijfers bij social media. Je moet de online platformen meer zien als een online versie van je bedrijf. Mensen kunnen hier terecht voor informatie, en dat blijft tot op de dag van vandaag nog altijd het belangrijkste.

Het zal altijd een grote keuze blijven om je sociale media kanalen uit te besteden aan externe mensen. Het is jouw naam dat je uit handen geeft om online zichtbaar te zijn. Maar de social media experts zorgen ervoor dat er tijdig content wordt geplaatst en dat dit ook aansluit bij het imago van jouw bedrijf. Je hoeft niet meer om te kijken naar je social media. Als je klaar bent om jouw bedrijf online te laten schitteren, besteed jouw sociale media kanalen dan uit. Het is de ideale oplossing voor ondernemingen die tijd te kort hebben of voor de ondernemingen die het over willen laten aan experts die weten wat online goed werkt.

Durf jij het?

 


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Anita Van Ruissen
een jaar geleden

Als ik het van 1 weet dat ze hard werkt, keurig werkt, er alles aan zal doen om van dienst te zijn.... Ben jij het wel. Waar ik een half jaar boekhouding kwijt was, had jij met een week op een rijtje. Chapeau meid met je eigen business.